Гіроналукомпас ГПК-48 є найпростішим гіроскопічним прибоєм
ром курсу та призначається для витримування курсу руху літака в ті-
сть нетривалого часу (10-15 хв) і розворотів на
заданий кут. Однією з модифікацій цього приладу є танковий за-
бор курсу ГПК-59.
Конструкція приладу представлена на рис. 3.
Основним елементом гірополікомпажу є гіроскоп із трьома ступенями
нюлями свободи. Карданний вузол складається з гіромістора 1, поміщеного в на-
колодну рамку 2. Гіромотор є асинхронним двигуном пере-
менного трифазного струму типу ГМ-4, що живиться напругою 36 В, частотою
400Гц. Три кінці обмотування статора гіромтори виведені через порожнисту вісь. К
кожуху гіромістора прикріплено дві сталеві півоси, на які насаджені
внутрішні кільця підшипників. Зовнішні кільця підшипників пов'язані з
зовнішньою рамкою 3. Один із зовнішніх кілець має можливість переміщати —
, ся в осьовому напрямку за температурних змін деталей приладу. На-
ручна рамка карданного вузла обертається в підшипниках 7 магнетного типу.
Зовнішнє кільце верхнього підшипника встановлене в сталевій втулці,
має можливість переміщатися в осьовому напрямку всередині бронзової
втулки з фланцем, закріпленою у верхній кришці корпусу приладу. Для вуст
поранення осьового люфту зовнішньої рамки над сталевою втулкою поміщене ком
пінсаційна бронзова пружина, натяг якої регулюється прокладкою. К
верхньої частини зовнішньої рамки гіроузла прикріплені мапушку з ціною детал -
, нія 1° і зацифруванням через 10°, і ротор двигуна горизонтальної корекції.
За карткою за допомогою курсової риси, що має на корпусі приладу, від-
використовується курс літака.
Статор коректорного двигуна 7 закріплений із верхньою кришкою корпу-
са прибора. Він являє собою "блискавку клітку", пакет якої складник
, що висікають, відштамповані з електротехнічної сталі, залиті алюмі-
нієвим сплавом.
Внутрішня рамка (шкіра) має свободу обертання в межах ±75° від-
носо зовнішньої рамки. Зовнішня рамка так само може повертання
чищатися щодо своєї осі на необмежений кут. 7
Гіроналукомпас має горизонтальну міжрамкову корекцію, удер-
Гіроскопа під кутом 90° до осі зовнішньої рамки, що живить головну вісь.
Під час відхилення головної осі гіроскопа від перпендикуляра до осі наруж-
, номінальної рамки замикаються контакти датчика кутів, що містять корекційний
двигун 5. Коректорний двигун починає працювати тільки в разі порушування —
ніі перпендикулярності головної осі гіроскопа на 4° щодо осі наруж —
нова рамки.
Корекційний момент, що діє на зовнішню рамку карданового
підвіса змушує прецісувати гірозузол до відновлення перпендику-
лярності головної осі гіроскопа щодо площини зовнішньої рамки. В
Як корекційний двигун застосований двофазний асинхронний мно-
гополосний двигун, що працює в загальмованому режимі.
Рис 3. Конструкція гіропопівкомпаса ГПК 48 8
У гіронапівкомпасі ГПК-48 немає азимутної корекції. Для вус
тановки заданого курсу прилад має артеріальний пристрій 8, що дає змогу-
ще раз повертати гірозуел разом із карткою. Арретувальний механізм по-
відповідної дії змонтований у нижній частині приладу. Під час натискання
на ручку артира 9 відбувається фіксація гірозулу. Під час обертання ручки аре —
, її поворот передається на зовнішню рамку.
Підведення живлення до двигуна гіроузла та корекційного двигуна
здійснюється через щіткові (колекторні) струмопідводи.
Для зменшення моменту тертя за віссю внутрішньої рамки використовують
точкові струмопідводи. Групи контактів розташовані в них так, що сопри-
косонування рухомих і нерухомих контактів відбувається в точках, розпо-
кладених за геометричною осі обертання кожуха двигуна гіроузла.
Основні технічні характеристики ГПК-48
− Живлення приладу — трифазний струм напругою 36± 4 в, частотою 400 гц
±10%;
− Споживана потужність 12 Вт;
− момент інерції ротора 1,8 Гсмс2
;
− Швидкість обертання 21000 об/хв;
− Кінетичний момент 4000 Гсмс;
− Робочий діапазон температури від +50° до -60 °C;
− Швидкість догляду в азимуті — 3° + 5° за 15 хв
- Ціна: 4 840 ₴